stoelyoga

Vandaag een ode aan “stoelyoga”. Wat is dat , vraag je je misschien af?

Ik mag elk jaar vanuit mijn werk een vorming volgen en dit jaar koos ik een lessenreeks stoelyoga, om dit op mijn werkplek te kunnen aanbieden als activiteit. Mijn werkplek is een dagactiviteitencentrum voor volwassenen met een psychische kwetsbaarheid. Stoelyoga is een vorm van yoga die meer toegankelijk is voor iedereen, omdat je de stoel vaak kan gebruiken als steun. Het is heel laagdrempelig.

We leren elke les andere oefeningen, wat het héél interessant maakt voor mij als docent. Na 4 lessen heb ik al een ruim aanbod voor in mijn eigen sessies en er volgen nog 6 lessen, joepie! Op Youtube vind je trouwens ook heel veel oefeningen, moest het je interesseren.

Wat ik zo leuk vind, is dat het volgen van deze lessen een verademing is in mijn werkweek. Ik volg het op dinsdag, een dag die anders altijd vrij stresserend en dus overprikkelend was voor mij. Nu mag ik in de les stoelyoga, die in mijn werkuren valt, er gewoon even “zijn”, zonder to do’s, zonder moeten, gewoon even in de pauzestand gaan, zalig! De docente geeft stoelyoga trouwens ook in bepaalde bedrijven, dit lijkt me een heel leuke afwisseling voor mensen die veel aan bureauwerk doen.

Stoelyoga helpt je ook om je hoofd leeg te maken. De focus op de lichamelijke oefeningen helpt om je energie van je hoofd meer naar je lichaam te verplaatsen. Even geen gepieker meer, maar ontspanning, zowel in je lichaam als hoofd.

Is het alleen maar ontspanning? Neen, er zijn ook veel oefeningen die echt je spierkracht trainen, die vragen wel enige inspanning. Maar vaak volgt hierna wel meer ontspanning. Er is een mooie afwisseling tussen krachttraining, stretching én meditatie, een mooie mix die het interessant maakt.

Ik ben super dankbaar dat dit op mijn pad is gekomen. Ik merkte al in de eerste lessen dat ik dit zelf erg nodig had en dus niet alleen de deelnemers aan wie ik dit wil doorgeven. Ik ben niet meer zo lenig en sterk als vroeger en ik voel de heilzame werking van de oefeningen.

Voor eeuwig dankbaar hiervoor.

De tekening beeldt de “godinnenhouding” uit, één van de mooiste houdingen uit stoelyoga, volgens mij.

Plaats een reactie