Feeling free

Ik wens mezelf en jou, lieve lezer, een gevoel van vrijheid toe. Ik ken als geen ander het beklemmende gevoel van iets niet kunnen loslaten en erover piekeren in een eindeloze loop. Deze week moest ik een kies laten trekken en ik kon dit in gedachten zelden loslaten. Ik probeerde wel mezelf gerust te stellen dat het zou meevallen, dit lukte gedeeltelijk. Maar ik ervaarde toch een zekere spanning naar het grote moment toe. Gelukkig viel het héél goed mee, op één minuut was de kies er al uit, volledig pijnloos. Oef.

En nu kan ik genieten van een zalig ontspannen gevoel, dat ik jullie ook toewens. Een gevoel van bevrijding en van losgelaten spanning. Ik hoop in de toekomst er te kunnen in slagen om dit gevoel vaker op te roepen en minder te piekeren. Maar ik weet niet of dit mogelijk is, voor een verstokte piekeraar als ikzelf.

Hoe voelt dit nu?

  • Los
  • Vrolijk
  • Ontspannen
  • Vrij
  • Zalig Zen
  • Chill
  • Hoopvol
  • Gelukkig

Het is goed om het verschil op te merken tussen piekeren en ontspannen. Ik hoop dat jij dit ook kan ervaren. De leuke activiteiten op mijn werk helpen hier bijvoorbeeld ook enorm bij, vb. tijdens de sessies bewegen op muziek die ik wekelijks mag begeleiden. Ik hoop dat ik dit weekend dit gevoel kan vasthouden. Dat wens ik jou ook toe. Wanneer voel jij je ontspannen en gelukkig?

Een gedachte over “Feeling free

  1. Hallo Sara, Dank voor je artikel. Met een indrukwekkende titel nog wel: “Feeling free”. Persoonlijk maak ik me de bedenking dat het onderwerp van je artikel meer iets is in de orde van “Angst loslaten”.
    Mensen worden allemaal geconfronteerd met angst, grote of kleine. Het is een gevoel dat ons waarschuwt voor mogelijk gevaar en ons alert maakt en dus op zich helemaal niet verkeerd. Integendeel, zonder angst lopen we het risico naar allerlei bedreigingen toe te lopen zonder ons van enig gevaar bewust te zijn. Dat zou zeker niet goed aflopen in veel gevallen. Maar die angst onder controle weten te houden is zeker nodig, omdat angst lichaamsreacties veroorzaakt die veel van ons lichaam vergen en dus best beperkt blijven tot situaties van reëel gevaar. Weten hoe je kan ontspannen, geestelijk en lichamelijk, is daarom een belangrijke vaardigheid, die we allemaal best oefenen en beoefenen. Wat mij daarbij het meest helpt is genieten van de zon. Na lange wintermaanden, wanneerde eerste lentestralen doorbreken bijvoorbeeld, dan ben ik er als de kippen bij om van elk straaltje zon te profiteren. Ik kan daar zo van genieten dan!
    l

    Like

Plaats een reactie