Gap in time

IMG_20190910_090859

Time. Onze tijd. Als onze planeet enkel uit planten bestond en je vroeg aan een boom: “Welke tijd is het?”….dan zou die waarschijnlijk zeggen: “Nu natuurlijk, het is nu”.

Wij mensen hebben de tijd uitgevonden, om praktische redenen. We willen met elkaar afspreken en ons werk regelen, dus zo is de kloktijd ontstaan. Een zeer praktisch instrument, maar spijtig genoeg heeft het ook zijn valkuilen. Vele aardbewoners, waaronder ik ook tot voor kort, leven namelijk met hun hoofd in deze kloktijd:

  • Denken aan je werk morgen
  • Denken aan je komende vakantie of weekendje weg
  • Denken aan afspraken de komende week
  • Denken aan het avondeten
  • Denken aan een gesprek dat voorbij is
  • Denken aan een komende vergadering

Veel mensen denken teveel na, zowel over gisteren als over morgen en vergeten dat het enige moment waarin je effectief kan leven, “Nu” is. Maar onze hersenen houden nu eenmaal van controle en laten je daarom vaak geloven dat het heel belangrijk is om over alles lang na te denken. Want wat onze hersenen niet willen is de controle loslaten en dat is juist wat er gebeurt als je beslist om vaker het “Nu” te bezoeken…daar kan je je gedachten loslaten en echt leven. Maar onze hersenen zijn vaak heel sluw om er alles aan te doen zodat je niet in het moment terecht kan komen.

Een leuk filmpje over onze hersenen of onze “Monkey mind” vind je hieronder. De spreker vergelijkt onze hersenen met een babbelend aapje dat je niet moet proberen stil te krijgen, maar juist iets nuttigs te doen moet geven, zoals bijv. op je ademhaling letten. Op deze manier kom je ook in het nu terecht.

Druk dus maar af en toe je pauze-knop in. Zet de kloktijd maar even stil en focus op dit moment, op je lichaam, adem, omgeving. Ik weet dat ik dit vroeger alleen kon tijdens een vakantie of weekendje weg, als ik mijn agenda niet mee had en echt genoot van elk moment. Nu probeer ik dit ook in mijn dagdagelijkse leven in te bouwen.

Als je echt in het moment leeft, zie je meer. Bijvoorbeeld een ondersteboven boom.

IMG_20190910_111608

Of meeuwen op een rijtje.

Wat ik ervaar in het moment, of in dit “gap in time”, is een ongelooflijk vrij gevoel. Dat wens ik iedereen toe.

Vaak leef je in het moment zonder dat je het echt beseft, dan zit je in een soort “flow”:

  • als ik het gras maai
  • als ik ramen was
  • mijn vriend terwijl hij op zijn werk machines repareert
  • al dansend

Dit is natuurlijk voor iedereen anders. Maar iedereen kent zo wel van die momenten, waarin je je niet meer bewust bent van de tijd en je echt opgaat in waarmee je bezig bent.

Heel veel plezier en vrijheid in het nu!!

 

Plaats een reactie